سیپروتکا 400 میلی گرم


[widgetkit id=”93″]

نام برند: سیپروتکا®

نام ژنریک: سیپروفلکسسین

دسته دارويي:
سیپروتکا® آنتی‌بیوتیک از ردهٔ فلوروکینولونها (بر پایه کینولون) می باشد.

موارد مصرف:
– عفونت‌های ادراری
– عفونت مثانه (سیستیت) در بانوان
– پروستاتیت باکتریایی مزمن
– عفونت‌های دستگاه تنفسی تحتانی
– سینوزیت حاد
– عفونت‌های پوستی
– عفونت‌های استخوان و مفصل
– تب تیفوئید به علت Salmonella typhi
– اسهال عفونی

مكانيسم اثر:
سیپروتکا® از مشتقات فلوروکینولون ها، یک ترکیب باکتریسید است که از طریق مهار آنزیم DNA ژیراز، دوباره سازی، ترجمه و ترمیم DNA باکتری را مهار می کند.

فارماكوكينتيك:
این دارو از راه خوراکی به خوبی جذب میشود، اما جذب آن در حضور غذا به تاخیر می افتد. اوج غلظت سرمی دارو 2-1 ساعت پس از جذب خوراکی به دست می آید. نیمه عمر پلاسمایی دارو 5/4- 5/3 ساعت است . پس از جذب به طور گسترده در اغلب بافت ها و مایعات بدن منتشر می شود. دفع این دارو عمدتاً کلیوی است.

موارد منع مصرف:
نباید داروهای‌ آنتی‌اسید، سوکرالفات‌، یا داروهای‌ حاوی‌ آهن‌ را همزمان‌ مصرف‌ کنید. این‌ داروها را حداقل‌ 6 ساعت‌ قبل‌ یا 2 ساعت‌ پس‌ از سیپروتکا® مصرف‌ کنید.
نباید تا مشخص‌ نشدن‌ پاسخ‌ بدنتان‌ به‌ دارو، رانندگی‌ کنید یا اقدام‌ به‌ انجام‌ کارهایی‌ کنید که‌ نیاز به‌ هوشیاری‌ دارد. این‌ دارو ممکن‌ است‌ شما را خواب‌آلوده‌ یا گیج‌ کند.

هشدارها:
در صورت‌ بروز هریک‌ از علایم‌ زیر با پزشکتان‌ تماس‌ بگیرید: اضطراب‌، گیجی‌، لرزش‌ دست‌، توهم‌، رفتارهای‌ غیرمنطقی‌، بثورات‌ جلدی‌ یا خارش‌، کمردرد، ادرار خونی‌ یا کدر، تب‌، یا تورم‌ پاها یا ساق‌ پا. علایم‌ دیگری‌ هم‌ ممکن‌ است‌ مشاهده‌ شوند ولی‌ فقط‌ در صورتی‌ که‌ مشکل‌ساز شوند باید با پزشک در میان گذاشته شوند، اینها عبارتند از: سرگیجه‌، خواب‌آلودگی‌، سیاهی‌ رفتن‌ چشم‌، سردرد، بی‌خوابی‌، درد شکمی‌ (دل‌پیچه‌)، تهوع‌ و استفراغ‌، اسهال‌، یا افزایش‌ حساسیت‌ به‌ نور خورشید.

عوارض جانبي:
از جمله عوارض آن مشکلات عصبی، مشکلات تاندون‌ها و در موارد نادر مشکلات قلبی و کبدی است. تهوع، اسهال، سرگیجه، سبکی در سر، سردرد، و مشکلات خواب ممکن است در هنگام مصرف دارو رخ دهد.

تداخل هاي دارويي:
رقیق کننده های خون (مانند آسنوکومورال، وارفارین) و استرانسیوم.
علاوه بر سیپروتکا®، بسیاری از داروهایی که ممکن است بر ریتم قلبی (طولانی شدن زمان QT) اثر بگذارند، عبارتند از: آمیودارون، دوفتیلید، کوئینیدین، پروکینآمید، سوتالول.
این دارو میتواند خروج دیگر داروها از بدن شما را کُند کنَد که ممکن است بر نحوه تاثیر این داروها اثر داشته باشد. مثال هایی از داروهایی که تحت تاثیر قرار میگیرند عبارتند از: دولکستین، پیرفنیدون، تاسیملتئون، تیزانیدین.
از نوشیدن مقدار زیادی از نوشیدنی های کافئین دار (قهوه، چای، کولا)، خوردن مقدار بالای شکلات، یا مصرف زیاد داروهای کافئین دار، اجتناب کنید. این دارو ممکن است اثرات کافئین را افزایش دهد و یا زمان اثر آن را بیشتر کند.

مقدار مصرف:
سیپروتکا® را می‌توان‌ با شکم‌ خالی‌ همراه‌ یک‌ لیوان‌ پر از آب‌ مصرف‌ کرد. اگر معده‌تان‌ را ناراحت‌ کرد آن‌ را با غذا بخورید. بهتر است‌ این‌ دارو در طی‌ شبانه‌روز در نوبت‌هایی‌ با فواصل‌ برابر مصرف‌ شود تا سطح‌ دارو در خون‌ یکسان‌ باقی‌ بماند. مثلاً، اگر قرار است‌ روزی‌ 2 بار آن‌ را مصرف‌ کنید، هر 12 ساعت‌ باید بخورید. اگر این‌ زمانبندی‌ با برنامه‌ کار یا خواب‌ شما تداخل‌ داشت‌ از پزشکتان‌ بخواهید در تعیین‌ یک‌ برنامه‌ مناسب‌تر به‌ شما کمک‌ کند. مهم‌ است‌ که‌ دارو را سر وقت‌ و به‌طور کامل‌ مصرف‌ کنید، حتی‌ اگر احساس‌ بهبودی‌ می‌کنید. اگر پیش‌ از اتمام‌ سیپروتکا® مصرفش‌ را قطع‌ کنید، علایمتان‌ ممکن‌ است‌ عود کند. اگر یک‌ نوبت‌ را فراموش‌ کردید، به‌ مجردی‌ که‌ به‌ یاد آوردید مصرفش‌ کنید. البته‌، اگر تقریباً موقع‌ نوبت‌ بعدی‌ رسیده‌ است‌، نوبت‌ فراموش‌ شده‌ را رها کرده‌، به‌ برنامه‌ دارویی‌ معمولتان‌ بازگردید و مقدار دارو را دوبرابر نکنید.

اشکال دارو:
سیپروتکا® به صورت قرص در دوز 400 میلی گرم در بازار موجود است.

داروي سیپروتکا® در دوز 400 میلی گرم در سبد دارویی شركت پارس فارمد موجود می باشد. با ارائه كليه مدارك مربوط به ساخت و آناليز اين محصول به سازمان غذا و دارو، پروانه ساخت و مجوز صادرات آن صادر گرديده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *