نام برند: تکاکورت®

نام ژنریک: کلوبتازول

دسته دارویی:

تکاکورت® جزو داروهای کورتیکواستروئید می باشد.

موارد مصرف:
حساسیت تماسی پوست،التهاب و خارش پوست ناشی از نیش حشرات، سوختگیهای خفیف مانند آفتاب سوختگی، درماتیت آتوپیک، درماتیت تماسی، درماتیت سبوره ای، درماتوز التهابی و اگزما از جمله دلایل استفاده از داروی تکاکورت® می باشد.

مکانیسم اثر:
ضد التهاب: تکاکورت® با تحریک ساخت آنزیم‌های لازم موجب کاهش پاسخ التهابی می‌شود. تکاکورت® از گروه ‏I‏ ‏کورتیکواستروئیدهای دارای فلوئور با قدرت اثر خیلی زیاد است که معمولاً در تدابیر درمانی درماتوز حاد که به دیگر ‏کورتیکواستروئیدهای با قدرت اثر کمتر پاسخ نداده‌اند ، استفاده می‌شود. ‏

فارماكوكينتيك:
جذب: مقدار جذب تکاکورت® به قدرت اثر فرآورده، مقدار به کار رفته و وضعیت پوست موضع بستگی دارد. حدود جذب ‏تکاکورت® از یک درصد در نواحی دارای لایه شاخی ضخیم پوست (کف دست، کف پا، آرنج و زانو) تا 36 درصد در ‏نواحی دارای لایه شاخی نازک (صورت، پلک‌ها و اعضای تناسلی) می باشد. در نواحی آسیب ‌دیده پوست، التهاب یا پانسمان ‏بسته جذب دارو افزایش می‌یابد. استروئیدهای موضعی، بخصوص از طریق مخاط دهان، تا حدی جذب سیستمیک دارند.
پخش: بعد از مصرف موضعی، تکاکورت® در سرتاسر موضع پخش می‌شود. مقدار دارویی که جذب دستگاه گردش خون ‏شود، به سرعت از خون برداشته شده به داخل عضلات، کبد، پوست، روده‌ها و کلیه‌ها پخش می شود.
متابولیسم: بعد از مصرف موضعی، تکاکورت® عمدتاً در پوست متابولیزه می‌شود. مقدار کمی از داروی جذب شده به داخل ‏گردش خون سیستمیک، در کبد به ترکیبات غیرفعال متابولیزه می‌شود.
دفع: متابولیت‌های غیرفعال عمدتاً به صورت گلوکورونیدها، سولفات‌ها و همچنین به صورت محصولات غیرکونژوگه، از ‏طریق کلیه‌ها دفع می‌شوند. مقدار کمی از متابولیت‌ها از طریق مدفوع دفع می‌شود. ‏

موارد منع مصرف:
استفاده از این دارو در بیماران حساس به کورتیکواستروئیدها توصیه نمی شود.

هشدارها:
از پانسمان بسته یا به كار بردن پوشش دیگر بر روی ناحیه تحت درمان خودداری كنید.

عوارض جانبی:
از عوارض جانبی این دارو می توان به پوکی استخوان، سرگیجه، رشد موی زائد، بی حسی در انگشتان، عفونت های ثانویه، توقف رشد در کودکان، افزایش فشار خون و … اشاره کرد.

نکات قابل توصیه:

از تماس داروی تکاکورت® با چشم اجتناب گردد.
این دارو نباید برای مدت بیش از 14 روز مصرف گردد.  

مقدار مصرف:
در بزرگسالان: تکاکورت® به صورت موضعي، دو بار در روز (يك بار صبح و يك بار شب)، بر روي پوست مبتلا ماليده مي‌شود. مدت درمان از 14 روز و مقدار مصرف پماد يا كرم از 50 گرم در هفته نبايد تجاوز كند.
در کودکان: مصرف تکاکورت® در كودكان كوچكتر از 12 سال، توصیه نمی شود.

اشکال دارویی:
پماد موضعی: 0.05%


پماد تکاکورت® 0.05% در سبد دارویی شركت پارس فارمد موجود می باشد. با ارائه كليه مدارك مربوط به ساخت و آناليز اين محصول به سازمان غذا و دارو، پروانه ساخت و مجوز صادرات آن صادر گرديده است.